TherapieWijzer ADHD & leer- en gedragsstoornissen
TherapieWijzer Gluten & Koemelk – De link met gezondheidsklachten
TherapieWijzer Diabetes & Metabool syndroom - Omkeerbaar zonder medicijnen
TherapieWijzer Kanker begrijpen - De wijsheid van het lichaam
Vruchtbaarheid & Zwangerschap - PlaceboNocebo 15
Fibromyalgie - PlaceboNocebo 16
Osteoporose - PlaceboNocebo 17
Migraine - PlaceboNocebo 18
Autisme - PlaceboNocebo 19
Alzheimer - PlaceboNocebo 20
Slapeloosheid - PlaceboNocebo 21
Kanker - PlaceboNocebo 22
Endometriose - PlaceboNocebo 23
Parkinson - PlaceboNocebo 24
Psoriasis - PlaceboNocebo 25
Astma & chronische longziekten - PlaceboNocebo 26
Atherosclerose - Hoge bloeddruk - Hartritmestoornissen - PlaceboNocebo 27
Op de hoogte blijven van onze publicaties & activiteiten? Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Naar archief
Koolhydraatarm dieet voor duursporters


Dit is een bericht van het tijdschrift PlaceboNocebo (Uitgeverij VorthexAequo).

Langs deze weg reiken wij u kleine stukjes informatie en wijsheid aan voor een rijker leven, 

en houden wij u op de hoogte van onze nieuwe publicaties en/of activiteiten.

Indien u dit bericht liever niet ontvangt, kan u onderaan uitschrijven.

 

In deze nieuwsbrief

Zomervakantie

Koolhydraatarm dieet voor duursporters

Hart- en vaatziekten deel 1: Atherosclerose – Hoge bloeddruk - Hartritmestoornissen

Opleiding Orthomoleculaire Geneeskunde start op 15 oktober 2016

Opleidingenbeurs & informatiedag ICZO



“De helft van de fouten in ons leven maken we

omdat we voelen op de momenten dat we zouden moeten nadenken

en nadenken op de momenten dat we zouden moeten voelen”

(John Churton Collins)


Zomervakantie


Tijdens de zomermaanden juli en augustus werken we aan een rustiger tempo. Het kan dan langer duren voor een e-mail beantwoord of een bestelling afgewerkt wordt. We zijn in augustus niet via telefoon bereikbaar, alleen via e-mail.



 

Koolhydraatarm dieet voor duursporters

 

Het is een algemeen aanvaard idee dat duursporters veel koolhydraten moeten eten om voldoende energie te hebben en om hun reserves na een training of wedstrijd weer aan te vullen. Toch kunnen duursporters veel voordelen halen uit een koolhydraatarm dieet. Het lichaam past zich namelijk aan aan een koolhydraatarm dieet door meer vetten te verbranden. Duursporters die weinig koolhydraten eten, verbranden zelfs meer vetten voor hun energieaanmaak dan men tot voor kort voor mogelijk hield.


Ondanks het gangbare advies van de meeste sportverenigingen om veel koolhydraten te eten, gaan steeds meer duursporters op een koolhydraatarm dieet, om hun metabolisme te trainen op vetverbranding, zodat ze tijdens een wedstrijd geen eten moeten meesleuren en niet moeten stoppen om te eten of koolhydraatrijke drankjes te drinken. Bovendien voorkomen ze zo maagdarmklachten door te eten tijdens intensief sporten.


Om het effect van een koolhydraatarm dieet te testen op de verbranding en de prestaties van duursporters, deed Dr. Patrick Davitt onlangs onderzoek bij twintig ervaren ultralopers, die allemaal minstens één keer een wedstrijd van 75 km gelopen hadden. Hun gemiddelde leeftijd was 33,5 jaar en hun gemiddelde BMI 22,6 kg/m2.

Tien ultralopers aten een koolhydraatrijk dieet met 58% koolhydraten, 15% proteïnen en 28% vet. De andere tien ultralopers aten een koolhydraatarm dieet met 11% koolhydraten, 19% proteïnen en 71% vet. Ze moesten dit dieet minstens een half jaar volgen.


Tijdens een loopbandtest werd het zuurstofverbruik, de maximale aerobe capaciteit (VO2max) en de hoeveelheid verbrande vetten en koolhydraten gemeten. Er was geen verschil in aerobe capaciteit tussen de twee groepen. De ultralopers die op een koolhydraatarm dieet waren, verbrandden meer dan twee keer zo veel vet per minuut dan diegenen die een koolhydraatrijk dieet aten (1,54 gram tegenover 0,67 gram vet per minuut). Tot nog toe ging men ervan uit dat het maximum aantal vetten dat men per minuut kon verbranden minder dan een gram was.


Ultralopers die weinig koolhydraten eten, kunnen langer tegen een hogere snelheid lopen zonder koolhydraten bij te tanken. Ze schakelen ook sneller over op vetverbranding dan diegenen die veel koolhydraten eten. Het enige nadeel van vetverbranding tegenover koolhydraatverbranding is dat je moeilijker kan sprinten of versnellen. 


© Hilde Maris


1. Harrison L. Endurance Runners on Low-Carb Diet Burn Fat. Medscape Medical News. June 11, 2015

2. American College of Sports Medicine (ACSM) 62nd Annual Meeting: Abstract 1799. May 28, 2015.



Atherosclerose – Hoge bloeddruk – Hartritmestoornissen

Hart- en vaatziekten (deel 1)

PlaceboNocebo 27 verschijnt begin september



Onderwerpen

Klik op de cover voor de inhoudsopgave en fragmenten uit de artikels

Atherosclerose

Hoge bloeddruk

Hartritmestoornissen

Nutriënten voor het hart

Kalium

Stress, emoties, liefde & het hart

Bloeddrukverlagers & anti-aritmica

 

Dit nummer bestellen zonder verzendingskosten?

Bestel en betaal t/m 21 augustus 2016 en betaal geen verzendingskosten

Vanaf 22 augustus 2016:

€ 3 verzendingskosten voor België / € 5 voor Nederland (en andere buurlanden)

 

Bestellen kan

via onze webshop

via e-mail info@placebonocebo.be

 

In PlaceboNocebo 28 (november/december 2016) volgt deel 2 van Hart- en vaatziekten:

Trombose

Hartaanval

Beroerte

Natuurlijke bloedverdunners

Knoflook

Sporten & het hart

De wijsheid & de intelligentie van het hart

Antistollingsmedicijnen



 

Opleiding Orthomoleculaire Geneeskunde start op 15 oktober 2016

Instituut voor Complementaire Zorgopleidingen (ICZO)




Opleiding van 2 jaar

10 lesdagen per jaar

(zaterdag van 9:00 tot 16:30)


De orthomoleculaire geneeskunde is een vorm van geneeskunde die de oorzaken van ziekte aanpakt door het gebruik van lichaamseigen, niet-toxische stoffen (vitaminen, mineralen, enzymen, aminozuren, vetzuren, fytonutriënten, water, zuurstof) die een verstoord evenwicht in het lichaam herstellen. Op die manier kan ziekte voorkomen én genezen worden. De orthomoleculaire geneeskunde brengt de juiste molecule op de juiste plaats, in de juiste hoeveelheid, volgens de unieke behoefte van elk individu op dat moment. Ze doet dat via voeding, leefstijl en suppletie.


Auteur syllabus

Hilde Maris


Docenten

Dr. Ann Coppejans, Wouter De Jong, Gabriël Devriendt & Dirk Van Overstraeten


Locatie

ICZO campus

Centrum voor Volwassenen Onderwijs

Potvlietlaan 2 A 

2600 Antwerpen


Meer info & inschrijven

ICZO vzw

+32 (0) 55 456120

www.iczo.be

iczo@skynet.be


Wil je weten of deze opleiding iets voor jou is?

Kom dan naar de infodag op zaterdag 27 augustus (zie hieronder).

Je kan dan het cursusmateriaal inkijken en vragen stellen over de opleiding.



Opleidingenbeurs & informatiedag ICZO

Academiejaar 2016 - 2017




Zaterdag 27 augustus 2016

van 12:30 tot 16:30

 

Informatie over de diverse opleidingen op de infostanden

Doorlopend lezingen & workshops

Gratis inschrijven

 

Opleidingen van

ICZO Instituut voor Complementaire Zorgopleidingen

HOWEST (Hogeschool West-Vlaanderen)

IMFT

Intelligent Motion

LBC Berchem-Brasschaat Volwassenenonderwijs 

OMT

Opleidingen Busquet

 

PlaceboNocebo zal aanwezig zijn met een stand


Locatie

Antwerp Expo

Jan Van Rijswijcklaan 191

2020 Antwerpen

 

Meer info & inschrijven

Instituut voor Complementaire Zorgopleidingen ICZO

+32(0)55 45 61 20

iczo@skynet.be

www.iczo.be


 

 

www.placebonocebo.be

 



Naar archief