TherapieWijzer ADHD & leer- en gedragsstoornissen
TherapieWijzer Gluten & Koemelk – De link met gezondheidsklachten
TherapieWijzer Diabetes & Metabool syndroom - Omkeerbaar zonder medicijnen
TherapieWijzer Kanker begrijpen - De wijsheid van het lichaam
Vruchtbaarheid & Zwangerschap - PlaceboNocebo 15
Fibromyalgie - PlaceboNocebo 16
Osteoporose - PlaceboNocebo 17
Migraine - PlaceboNocebo 18
Autisme - PlaceboNocebo 19
Alzheimer - PlaceboNocebo 20
Slapeloosheid - PlaceboNocebo 21
Kanker - PlaceboNocebo 22
Endometriose - PlaceboNocebo 23
Parkinson - PlaceboNocebo 24
Psoriasis - PlaceboNocebo 25
Astma & chronische longziekten - PlaceboNocebo 26
Atherosclerose - Hoge bloeddruk - Hartritmestoornissen - PlaceboNocebo 27
Op de hoogte blijven van onze publicaties & activiteiten? Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Naar archief
Lichamelijke activiteit maakt mensen gelukkiger

 

Dit is een nieuwsbrief van VorthexAequo bvba & PlaceboNocebo magazine.

Langs deze weg houden wij u op de hoogte van onze nieuwe publicaties en/of activiteiten.

Indien u deze nieuwsbrief liever niet ontvangt, kan u onderaan uitschrijven.

 

 

In deze nieuwsbrief:

Lichamelijke activiteit maakt mensen gelukkiger

PlaceboNocebo nr. 5 verschijnt op 3 januari 2013

 

 

 

“Activiteit en rust zijn twee vitale aspecten van het leven.

Balans vinden tussen die twee is een kunst op zich.

Weten wanneer te rusten en wanneer actief te zijn en in welke mate, is wijsheid.

Het ene in het andere kunnen vinden, activiteit in rust en rust in activiteit, is ultieme vrijheid.”

(Sri Sri Ravi Shankar)

 

 

Lichamelijke activiteit maakt mensen gelukkiger

 

Geluk is één van de meest nagestreefde doelen van de mensheid. Iedereen wil gelukkig zijn. Mensen die sporten weten dat je na een flinke portie beweging gelukkiger lijkt. De meeste mensen ervaren een gevoel van gelukzaligheid na het sporten. Dat gevoel kan lang nawerken, maar uiteindelijk ebt het toch weer weg.

 

Onlangs werd een grootschalig onderzoek uitgevoerd waarin men naging of sporten mensen ook op lange termijn gelukkiger maakt. En dat blijkt inderdaad zo te zijn. Mensen die aan dit onderzoek deelnamen, werden aan het begin van de studie gevraagd of ze gelukkig of ongelukkig waren en daarna regelmatig opgevolgd om te zien of daar verandering in gekomen was. Er werd bovendien bepaald of de deelnemers lichamelijk actief of inactief waren. Ook dat werd regelmatig opnieuw geëvalueerd.

 

Wie lichamelijk actief was gedurende twee jaar had veel meer kans om na die periode gelukkig te zijn. Wie lange tijd inactief bleef, had maar liefst twee keer zoveel kans om ongelukkig te zijn. Deelnemers die aan het begin van het onderzoek inactief waren, maar later actief werden, hadden veel meer kans om na twee jaar gelukkig te zijn, in tegenstelling tot de inactieve mensen die inactief bleven. Omgekeerd hadden actieve deelnemers die inactief werden, veel meer kans om twee jaar later ongelukkig te zijn.

 

Er zijn uiteraard veel factoren die bepalen of we gelukkig of ongelukkig zijn, maar regelmatig lichamelijk in actie schieten is best wel het proberen waard als je de balans naar het geluk wil doen doorslaan.

 

Wang F, Orpana HM, Morrison H, et al. Long-term Association Between Leisure-time Physical Activity and Changes in Happiness: Analysis of the Prospective National Population Health Survey. Am J Epidemiol. 2012 Nov 20.

 

 

PlaceboNocebo nr. 5 verschijnt op 3 januari 2013

Wil je dit nummer los bestellen?

Bestel en betaal vóór 20 december 2012 en betaal geen verzendingskosten.

Vanaf 20 december 2012 wordt € 3 verzending gerekend.

 

Een greep uit de inhoud

 

PMS hoeft geen onvermijdelijk bijverschijnsel te zijn van de vrouwelijke menstruatiecyclus. Uit de praktijk van voedingsdeskundigen en holistische artsen en therapeuten blijkt dat vrouwen volledig en blijvend van hun PMS-klachten verlost kunnen worden. Vaak is het aanpassen van voeding en leefgewoontes al voldoende.

Premenstrueel Syndroom - pag. 10

 

Crucifere groenten onderscheiden zich van andere groenten omdat ze rijk zijn aan zwavelhoudende stoffen, de zogenaamde glucosinolaten. Wanneer deze afgebroken worden - tijdens het kauwen of in de spijsvertering - komen verschillende bioactieve stoffen vrij, zoals isothiocyanaten en indolen, die vooral bekend zijn voor hun rol in de natuurlijke kankerpreventie en -behandeling. Een voeding rijk aan crucifere groenten wordt gelinkt aan een verlaagd risico op verschillende soorten kanker.

Crucifere groenten - pag. 14

 

De calciumconcentratie in het bloed moet binnen een heel beperkte marge gehouden worden voor het normaal functioneren van alle fysiologische processen. Calcium is zo belangrijk voor het overleven van het lichaam, dat het uit de botten gehaald wordt wanneer het gehalte in het bloed te laag is. Toch is het niet aangewezen om zomaar calciumsupplementen te nemen ter preventie van osteoporose. Er zijn een aantal voorwaarden aan verbonden. Calcium moet namelijk in de botten geraken en mag zich niet afzetten in de bloedvaten.

Calcium - pag. 26

 

Er wordt in de media vaak gewezen op het gevaar van voedingssupplementen, vooral van hoge doseringen. Dat is onterecht, want de toxiciteit van voedingssupplementen is uiterst laag, zelfs in ‘megadoses’. In vergelijking met medicijnen zijn vitaminen en mineralen extreem veilig. Toch zijn er enkele waarschuwingen die je in acht moet nemen bij het gebruik ervan.

Zijn vitaminen en mineralen gevaarlijk? - pag. 34

 

Kanker wordt volgens de gangbare opvatting beschouwd als iets wat je overkomt omdat je pech hebt, omdat cellen in je lichaam zonder reden beginnen te muteren en te woekeren en alles op hun pad vernietigen. Kankertherapie is gericht op het vernietigen van deze ‘op hol geslagen’ cellen, door operatie, straling en chemotherapie. Steeds meer onderzoekers komen tot de vaststelling dat kanker eerder een extreme poging van het lichaam is om schade te herstellen. Men begint meer en meer in te zien dat kankercellen niet vernietigd hoeven te worden, maar dat ze gewoon onnodig gemaakt moeten worden door de oorzaak van de schade die ze willen repareren weg te nemen.

Kanker heeft een herstelfunctie - pag. 37

 

Feldenkrais begint met het leren gewaar worden van je lichaam en de subtiele bewegingen ervan. Via de aandacht voor je lichaam en hoe dat lichaam aanvoelt, spreek je rechtstreeks het zenuwstelsel en de hersenen aan. Je opent mogelijkheden om anders met je lichaam om te gaan en ook in je dagelijks leven uit vastgeroeste patronen te stappen.

Feldenkrais, bewustzijn in beweging - pag. 44

 

De bloesems van dr. Edward Bach zijn ontwikkeld om eenheid in de mens te herstellen, met name de eenheid tussen ziel, geest en lichaam. Dr. Bach heeft de emoties als ingangspunt genomen omdat hij ervan overtuigd was dat een mens in zijn toestand van heelheid geen negatieve emoties kent. Die emoties manifesteren zich pas als iemand de weg kwijt is geraakt, afgedwaald is van zijn wezenlijke bestemming. Voor hem is elke ziekte, net zoals elke negatieve emotie een alarmbel, een poging van het lichaam om je opmerkzaam te houden en te behoeden voor verder afdwalen.

Bachbloesems - pag. 22

 

Een jaarabonnement op PlaceboNocebo kost € 40 en wordt niet automatisch verlengd.
Alle nummers kunnen ook los gekocht worden aan € 6,90 (+ € 3 verzending).  

 

PlaceboNocebo is niet verkrijgbaar in de boekhandels.

Je kan je abonneren of losse nummers bestellen via onze webshop of via info@placebonocebo.be

Op die manier wordt een afvalberg van papier vermeden en dragen we een steentje bij aan het beperken van de wegwerpconsumptie.  

 

Al onze publicaties worden gedrukt op gerecycleerd papier.  

 

 

www.placebonocebo.be

Naar archief