ADHD & leer- en gedragsstoornissen
Gluten & Koemelk – De link met gezondheidsklachten
Diabetes & Metabool syndroom - Omkeerbaar zonder medicijnen
Kanker begrijpen - De wijsheid van het lichaam
Vruchtbaarheid & Zwangerschap - PlaceboNocebo 15
Fibromyalgie - PlaceboNocebo 16
Osteoporose - PlaceboNocebo 17
Migraine - PlaceboNocebo 18
Autisme - PlaceboNocebo 19
Alzheimer - PlaceboNocebo 20
Slapeloosheid - PlaceboNocebo 21
Kanker - PlaceboNocebo 22
Endometriose - PlaceboNocebo 23
Parkinson - PlaceboNocebo 24
Psoriasis - PlaceboNocebo 25
Astma & chronische longziekten - PlaceboNocebo 26
Atherosclerose - Hoge bloeddruk - Hartritmestoornissen - PlaceboNocebo 27
Trombose - hartaanval - beroerte - PlaceboNocebo 28
Chronische vermoeidheid & Burn-out - PlaceboNocebo 29
Gewrichtsaandoeningen - PlaceboNocebo 30
Oogaandoeningen - PlaceboNocebo 31
Darmkanker - PlaceboNocebo 32
Chronische nierziekte - Urineweginfecties - PlaceboNocebo 33
Bloedarmoede - Doorbloedingsstoornissen - PlaceboNocebo 34
Vaccinatie & immuniteit - PlaceboNocebo 35
Overgewicht - PlaceboNocebo 36
Op de hoogte blijven van onze publicaties & activiteiten? Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Naar archief
Vitamine C en nierstenen - Oxaalzuur is geen antinutriënt

 

Dit is een nieuwsbrief van VorthexAequo bvba & PlaceboNocebo magazine.

Langs deze weg houden wij u op de hoogte van onze nieuwe publicaties en/of activiteiten.

Indien u deze nieuwsbrief liever niet ontvangt, kan u onderaan uitschrijven.

 

In deze nieuwsbrief:

Vitamine C en nierstenen - Oxaalzuur is geen antinutriënt

Zo zien jullie het - Nieuwe vraag

PlaceboNocebo nr. 6 is verkrijgbaar

“Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom”

(Albert Einstein)

 

 

Vitamine C en nierstenen - Oxaalzuur is geen antinutriënt

 

In de medische literatuur wordt nog vaak aangehaald dat vitamine C het risico op nierstenen verhoogt omdat het omgezet wordt in oxaalzuur. In 1985 werd dit al weerlegd, toen men erachter kwam dat het hoge gehalte aan oxaalzuur uit vitamine C gevormd werd in het laboratorium, tijdens de meting. In het lichaam kunnen kleine hoeveelheden oxaalzuur aangemaakt worden uit vitamine C tot een bepaald punt van verzadiging, dus meer vitamine C nemen, leidt niet tot nog hogere oxaalzuurconcentraties.

 

Vorige week werd opnieuw een studie gepubliceerd die een verhoogd risico op nierstenen vond door het gebruik van hoge doses vitamine C. De onderzoekers gaven toe dat ze niet wisten welk merk vitamine C de deelnemers gebruikten en dus ook niet wisten welke vorm ze genomen hadden: de zure vorm (zuiver ascorbinezuur) of de gebufferde vorm (vb. calcium-magnesiumascorbaat of ester-C). Ze konden niet eens met zekerheid zeggen hoe hoog de dosis was. Ze ‘gokten’ dat de meeste preparaten 1000 mg per tablet bevatten. Ze moesten ook toegeven dat er geen rekening gehouden werd met andere voeding- en leefstijlfactoren. Alleen het gebruik van multivitaminen werd gecontroleerd en dat deed het risico op nierstenen teniet.

 

Professor Allen Rodgers van de Universiteit van Cape Town, een expert op het gebied van nierstenen, heeft veel onderzoek gedaan heeft naar het verband tussen vitamine C en nierstenen. In een interview met gezondheidsdeskundige Patrick Holford zegt hij dat vitamine C geen nierstenen veroorzaakt.

 

Oxaalzuur een antinutriënt?

 

Oxaalzuur is een stof die in heel veel planten zit, vooral in spinazie en rabarber. Het wordt ook in het lichaam zelf aangemaakt, onder meer uit ascorbinezuur (vitamine C) en uit aminozuren.

 

Oxaalzuur wordt in verband gebracht met nier- en blaasstenen. Hoge concentraties oxaalzuur in de urine worden beschouwd als een risicofactor voor de vorming van calciumoxalaat stenen, die ongeveer 75% van alle nierstenen uitmaken.

 

Oxaalzuur wordt daarom een ‘antinutriënt’ genoemd. Andere zogenaamde antinutriënten zijn fytinezuur, trypsine remmers, lectinen, saponinen en tanninen.

Het is opvallend dat deze stoffen vooral te vinden zijn in voeding die als de meest gezonde voeding beschouwd wordt: groenten, fruit, peulvruchten, noten, zaden, kruiden, thee, enz. Het is zelfs zo dat steeds meer van de zogenaamde antinutriënten ondertussen ‘bioactieve stoffen’ of ‘nutraceuticals’ genoemd worden, waarvan men aangetoond heeft dat ze essentieel zijn voor onze gezondheid.

 

Gunstige effecten van oxaalzuur

 

Het lichaam heeft oxaalzuur nodig. Indien er niet voldoende in de voeding aanwezig is, maakt het lichaam zelf oxaalzuur aan uit ascorbinezuur.

  • bevordert de darmperistaltiek
  • haalt calcium uit de vaatwanden (plaque)
  • wordt omgezet in waterstofperoxide (H2O2) om ziekteverwekkende micro-organismen te vernietigen
  • doodt kankercellen, virussen en bacteriën
  • is een antioxidant
  • voorkomt lipidperoxidatie (oxidatie van vetten)
  • voorkomt oxidatie van ascorbinezuur
  • regelt de pH (spijsvertering, enzymatische reacties)
  • bindt zware metalen en verwijdert ze
  • is nodig voor de aanmaak van uracil (RNA) en orootzuur (vitamine B13)

 

Er zijn echter een aantal factoren die van oxaalzuur een antinutriënt maken

  • Verstoorde darmflora: darmbacteriën kunnen oxaalzuur afbreken, zodat het niet opgenomen kan worden. Uit onderzoek blijkt dat suppletie met probiotica de oxaalzuurconcentratie in de urine aanzienlijk doet dalen.
  • Te weinig galzouten: oxaalzuur bindt met calcium in de darm en wordt vervolgens met de stoelgang verwijderd. Bij een gebrek aan galzouten worden vetten niet goed opgenomen en is er een grote hoeveelheid onverteerde vetten in de darm aanwezig. Calcium zal in dat geval eerder binden met de vetten dan met oxaalzuur. Het oxaalzuur blijft daardoor ongebonden en kan gemakkelijk opgenomen worden.
  • Darmziekten: mensen met darmziekten, zoals de ziekte van Crohn, korte darm syndroom en lekkende darm en mensen die darmoperaties ondergaan hebben, breken oxaalzuur niet goed af en absorberen het gemakkelijker.
  • Nitraten: spinazie bevat van nature een enzym dat oxaalzuur afbreekt. Nitraten (meststoffen) inactiveren het enzym.
  • Koken van voedsel: koken zet oxaalzuur (zuur) om in oxalaten (zouten). Het zijn deze zouten die verantwoordelijk zijn voor de vorming van calciumoxalaat stenen.

 

Factoren die de concentratie oxaalzuur in de urine verlagen

  • een gezonde darmflora, probiotica
  • organisch calcium en magnesium binden met oxaalzuur in de darm
  • oxaalzuurrijke voeding in combinatie met andere voedingsmiddelen
  • taurine en vitamine C: zijn nodig voor de aanmaak van galzouten
  • rauwe voeding i.p.v. gekookte voeding

 

Met andere woorden: je moet het totale plaatje bekijken. En dat wordt in de meeste studies niet gedaan.

 

 

Thomas LD, Elinder CG, Tiselius HG, et al. Ascorbic Acid Supplements and Kidney Stone Incidence Among Men: A Prospective Study. JAMA Intern Med. 2013 Feb 4:1-2.

Liebman M, Al-Wahsh IA. Probiotics and other key determinants of dietary oxalate absorption. Adv Nutr. 2011 May;2(3):254-60.

Paulien Gunther. Divine Prescription and Science of Health and Healing. TEACH Services, Inc. (1995). ISBN 978-1572580176.

Kayashima T, Katayama T. Oxalic acid is available as a natural antioxidant in some systems. Biochim Biophys Acta. 2002 Oct 10;1573(1):1-3.

Çaliskan M.The Metabolism of Oxalic Acid. Turk J Zool 24 (2000);103–106.

Robertson DS. The function of oxalic acid in the human metabolism. Clin Chem Lab Med. 2011 Sep;49(9):1405-12.

 

Zo zien jullie het

Wat is het beste boek dat je ooit gelezen hebt?

Welk boek heeft jou geïnspireerd,

ontroerd,

wijzer gemaakt,

doen lachen of huilen

of zelfs je leven veranderd?

 

Stuur je antwoord naar info@placebonocebo.be voor 31 maart 2013

 

Antwoorden worden gepubliceerd in PlaceboNocebo nr. 7 (mei/juni 2013)

(al dan niet anoniem)

 

 

PlaceboNocebo nr. 6 is verkrijgbaar

Een greep uit de inhoud

  • Prostaataandoeningen
  • Soja-isoflavonen
  • Olijven - Natuurlijke cholesterolverlagers en ontstekingsremmers
  • Chelatietherapie
  • Zaagpalmetto - Natuurlijk geneesmiddel voor de prostaat
  • Selenium - De dunne lijn tussen gezond en schadelijk
  • Wat moet er in een goede multi zitten? En wat mag er niet in zitten?
  • NADH bij autisme spectrum stoornissen
  • Aspirine - Wegen de voordelen op tegen de nadelen?
  • Corepower - Van korst naar kern
  • Transseksualiteit - Geboren in het verkeerde lichaam

 

Een jaarabonnement op PlaceboNocebo (6 nummers) kost € 40 en wordt niet stilzwijgend verlengd. Alle nummers kunnen ook los gekocht worden aan € 6,90 (+ € 3 verzending).

 

PlaceboNocebo is niet verkrijgbaar in de boekhandels. Je kan je abonneren of losse nummers bestellen via onze webshop of via info@placebonocebo.be Op die manier wordt een afvalberg van papier vermeden en dragen we een steentje bij aan het beperken van de wegwerpconsumptie.  

 

 

 

Al onze publicaties worden gedrukt op gerecycleerd papier.


www.placebonocebo.be

Naar archief