ADHD of ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’ is letterlijk vertaald en strikt gezien een aandoening waarbij sprake is van een gebrek aan aandacht of concentratie, gecombineerd met hyperactief en soms ook agressief gedrag. Vaak zijn gedrags- en leerproblemen en moeilijkheden op school het gevolg. Het lijkt een nieuwe, ‘moderne’ aandoening, want enkele tientallen jaren geleden had haast niemand er ooit van gehoord. Is dat omdat ze toen niet bestond of omdat er nog geen naam voor was? En hoe komt het dat er tegenwoordig zo veel kinderen met leer- en gedragsproblemen zijn?
In deze TherapieWijzer proberen we een antwoord te geven op deze en andere vragen, maar het uiteindelijke doel is een bruikbare gids aan te bieden in de zoektocht naar de meest geschikte behandeling, zowel voor therapeuten als voor patiënten, ouders, leerkrachten en opvoeders.
We belichten alle aspecten van ADHD & leer- en gedragsproblemen: de mogelijke oorzaken, de symptomen, de diagnose en een totaal behandelplan. De nadruk ligt op een natuurlijke, holistische aanpak van ADHD, met voeding, leefwijze, suppletie, fytotherapie, psychotherapie, kinesiologie, beweging, energetische geneeskunde, enz.
Alle bevindingen in deze gids zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek én de ervaring van artsen en therapeuten. Hoewel de inhoud soms onvermijdelijk wetenschappelijk is, is het geschreven in een taal die het ook voor de patiënt begrijpelijk maakt. De wetenschappelijke achtergrond is voornamelijk bedoeld voor therapeuten, maar kan ook patiënten een beter inzicht geven in de problematiek.